درخواست و پیگیری اجرا

شاسی کشی نما و آهن کشی نمای ساختمان

تعریف نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از مهمترین قسمت هایی هستش که درهنگام ساخت یک ساختمان به آن اهمیت ویژه ای می دهند.

نمای ساختمان علاوه بر این که به عنوان یک پوسته و لایه محافظ عمل می کند نقش مهمی را نیز در زیبایی و جذابیت یک ساختمان ایفا می کند .

اجرای نما و زیر سازی آن بایستی به درستی انجام شو د تا از تخریب زود هنگام و نفوذ رطوبت به بخش های داخلی ساختمان و همچنین از فرسوده شدن لایه های زیرین سازه پیشگیری شود.

در صورتی که نمای ساختمان بدون انجام زیر سازی اجرا شود ممکن است پس از گذشت زمان خطرات جانی  و مالی را در پی خواهد داشت ، به همین منظور مهندسین  معمار با در نظر گرفتن استاندارد های لازم در خصوص نما اقدام به شاسی کشی نمای ساختمان می نمایند .

تعریف شاسی کشی و آهن کشی نمای ساختمان

اجرای زیر سازی نما به منظور ایجاد سطحی صاف در زیر نازک کاری نهایی انجام می شود که این گونه عملیات بسته به نوع مصالح نازک کاری و طرح معماری متفاوت می باشد  به عنوان مثال زیرسازی نماهای سنگی ، کامپوزیت ، سیمانی و یا چوبی بسار باهم متفاوت هستن در نماهای چوبی نیازی به نبشی کشی آهنی و رابیتس نخواهد بود و در مقابل سیمانی و سنگی از پروفیل های نبشی با روکش رابیتس استفاده می شود ، همچنین برجستگی ها و طرح خاص را می توان با استفاده از شاسی کشی فولادی  ایجاد نمود .




اجرای مراحل اصولی در شاسی کشی نمای ساختمان چگونه است؟

 

در مرحله اول با توجه نوع نما پروفیل مورد نظر را انتخاب می نمایند ، انتخاب پروفیل در نمای سنگی نسبت به آجری متفاوت است وهرکدام از آنها زیرسازی مخصوص به خود را دارند .

پس از این مرحله و مشخص شدن نوع نما و مصالح مورد نیاز اقدام به تهیه نقشه های مورد نیاز جهت شاسی کشی نما  توسط مهندس طراح می نماییم که این امر مستلزم به داشتن جزئیات اجرایی کامل سازه و همچنین برداشت کردن دقیق از شرایط موجود انجام می پذیرد .

پس از مشخص شدن طرح اولیه، مهندس محاسب اقدام به طراحی و محاسبه مقاطع مورد نیاز و مشخصات هندسی آن می نماید .

در واقع در این مرحله نوع پروفیل های مورد استفاده با توجه به طرح نما و محل جوش و اتصالات مشخص می شود،  پروفیل های مورد استفاده جهت زیر سازی  معمولا 40*40 ، 40*60 ، 40*80 می باشند .

تهیه نقشه های فاز 2 به ما کمک می کند تمامی مقاطع و مشخصات آنها ،   نقطه اتصال شاسی به سازه ، نوع جوش و ابعاد مورد نظر و ضخامت پلیت ها را به ما می دهد .

اولین اقدام بعد از تهیه نقشه های اجرایی ریسمان کشی و  پیاده سازی تراز می باشد که یکی از قسمتهایی مهمی می باشد که درصورت اشتباه شاسی کشی نیز به درستی انجام نمی شود .

بعد از انجام ریسمان کشی در صورتی که سازه بتنی باشد و فاقد پلیت باشد ، می بایستی که پلیت  های مورد نیاز را با استفاده بولت بر روی بتن نما محکم نماییم تا بتوانیم دستک های مربوط به شاسی کشی را به آن جوش دهیم .برای اینکه نصب دستک ها در یک مسیر مستقیم قرار بگیرد ابتدا و پایان نقطه جوش را ریسمان می کشیم  تا بتواینم دستک های دیگرا نیز به راحتی نصب نمایییم .





از جمله مواردی که توسط مجری در حین اجرای شاسی کشی باید رعایت کند  شامل : استفاده از آلیاژهای بسیار مقاوم در برابر خوردگی ، ضد زنگ زدن پروفیل های آهنی ، بالا بردن استحکام اتصالات و تراز زیرسازی اشاره کرد .

بعد از اتمام نصب دستک ها و تراز شاسی کشی پروفیل های عمودی و افقی را با توجه به نقشهای اجرایی نصب می نماییم و در صورتی که نیاز به رابیس کاری و نصب توری باشد با استفاده از سیم های مفتولی گالوانیزه به شاسی می بندیم ،برای جلوگیری از خارج شدن ملات از رابیتس بهتر است که بصورت دولایه بهم بسته شوند.

پس از نصب توری رابیتس در نماهای سیمانی به منظور افزایش چسبندگی ملات نهایی قبل از اجرا یک لایه ملات خمیری سیمان که شامل پودر سنگ و سیمان می باشد بر روی توری رابیتس اجرا می نماییم .




عملیات زیرسازی در نماهای سنگی بخصوص در سنگی کلاسیک و رومی بدلیل وزن بالای نما  بایستی به بهترین شکل ممکن انجام شود و محل جوشکاری ها با دقت فراوان بررسی نمود چرا که در صورت عدم استحکام کافی جوش ها احتمال جدا شدن نما و خطرات جانی و مالی را نیز در پی خواهد داشت ، همچنین ممکن است باعث لرزش در سنگ های نما و سقوط زود هنگام آنها شود که تنها راه مقاوم سازی سنگ ها انجام عملیات پیچ و رولپلاک نما می باشد .

گاهی اوقات به علت بازسازی ساختمان و همچنین بازسازی نمای ساختمان نیاز به شاسی کشی نما خواهیم داشت تا بتوانیم با طراحی و اجرای نما ظاهر ساختمان را بسیار جذاب نشان دهیم.

 

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

mobile     ارتباط مستقیم