درخواست و پیگیری اجرا

مقاوم سازی سنگ نما - تثبیت سنگ نما - استحکام نما

مقاوم سازی سنگ نما توسط پیچ و رولپلاک انجام می شود که این امر  جهت  محکم سازی سنگ های نما  امری ضروری می باشد.

نکات مهمی که در هنگام مقاوم سازی سنگ نما و یا استحکام نما باید به آن توجه نمود چیست؟

استفاده از ابزارآلات استاندارد در حین مقاوم سازی سنگ نما بسیار دارای اهمیت می باشد تا از  ایجاد تنش های  غیر مجازی که ممکن است به سنگ وارد شود جلوگیری شود.
۲-استفاده از دریل هیل تی و معمولی مناسب.
۳- مته مناسب جهت سوراخ کاری سنگ نما چهار شیار بوده.
۴- مهارت و دریل کاری راپل کار در حین انجام کار برای تثبیت سنگ نما بسیار دارای  اهمیت می باشد چرا که در صورت عدم مهارت کافی آسیب های جدی به سنگ نما وارد می شود.
نمای ساختمان از معیارهای مهمی در خرید و فروش ساختمان بعد از طراحی و دکوراسیون  داخلی می باشد و باید از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد ،لذا حفظ ظاهر و ایمنی نما بسیار مورد توجه مهندسین و معماران قرار گرفته است که برای رسیدن به این هدف بهترین راه برای مقاوم سازی سنگ نما پیچ و رولپلاک نما می باشد.
 تثبیت و تعمیر سنگ های نما علاوه بر زیبایی نما موجب استحکام بخشیدن به نمای سنگی ساختمان می شود،که از خطرات جانی و مالی نیز پیشگیری می کند.



مقاوم سازی نمای ساختمان دانشکده حقوق شهید بهشتی

از چه نوع ابزارهایی برای مقاوم سازی سنگ نما استفاده میکنیم؟

۱-دریل مخصوص و استاندارد با ضربه چکشی پایین
۲-مته چهار شیار چهار الماسه جهت سوراخ کاری بهتر و عدم شکستن و کنده شدن سنگ
۳-پیچ گالوانیزه ضد زنگ  چهار سو جهت بهتر سفت شدن بر روی سنگ که بایستی دارای مقاومت و دوام زیادی در برابر تنش های کششی و فشاری وارده بر روی نما را داشته باشد
۴-استفاده از چکش جهت کوبیدن پیچ و رولپلاک به داخل ملات بتن به اندازه ای که ۴سانت از پیچ بیرون سنگ قرار بگیرد.
۵-استفاده از پیچ بند برقی جهت بستن پیچ و خزینه  شدن داخل سنگ
۶-پوشاندن پشت پیچ با بتونه همرنگ سنگ جهت جلوگیری از ورود آب و رطوبت به داخل سنگ به منظور پیشگیری  از  خرد شدن و ترک خوردن سنگ در اثر انقباض و انبساط
چرا مقاوم سازی سنگ نما امری ضروری و می بایستی اجرا شود؟
پس از اجرا و به اتمام رسیدن سنگ کاری نمای ساختمان در یک بازه زمانی سنگها شل شده و احتمال ریزش خواهند داشت ،از جمله عواملی که سبب شل شدن سنگ نما می شود شامل اسکوپ نکردن  و استفاده از ملات با درصد سیمان پایین و همچنین استفاده از نخاله های ساختمانی در پشت سنگ نما می باشد.
در  مواردی نیز قسمتی از سنگ نما تخریب شده است و یا افتاده است که به مرور زمان در اثر نفوذ آب  و سرد و گرم شدن هوا باعث ریزش قسمتهای دیگر از سنگ نما می شود به همین منظور برای پیشگیری  و ریزش سایر سنگ های نما از پیچ و رولپلاک نما استفاده می نماییم .




نحوه انجام پیچ و رولپلاک سنگ نما در ابزارها و  سنگ های 10 سانتی و کمتر از آن چگونه است ؟

مقاوم سازی ابزارهای نما و سنگ های 10 سانتی و عرض کمتر مستلزم تخصص زیادی می باشد .چرا که در صورت وارد کردن ضربه زیاد به سنگ موجب ترک خوردن و شکستن آن می شود .
نحوه سوراخ کاری این گونه از سنگها سفت به این صورت است که ابتدا با دریل معمولی سوراخی را در سنگ ایجاد می نماییم و بعد از آن که به ملات پشت سنگ رسید از دریل چکشی با دقت بالا برای ادامه سوراخ کاری استفاده می کنیم .
بعد از اجرای سوراخ کاری پیچ و رولپلاک را با استفاده از چکش در سوراخ مربوطه وارد می کنیم و با استفاده از پیچ بند سفت می کنیم و بعد از آن از بتونه مخصوص  در صورتی که سنگ را خزینه کرده باشیم به عنوان پوشش پشت پیچ مورد استفاده قرار می دهیم .




نحوه نصب سنگ های افتاده از نما چگونه است ؟

جهت اجرای نصب سنگ در ارتفاع و با طناب ابتدا محل ریزش را کاملا تمیز و  سطحی صاف ایجاد می نماییم  . بعد از آماده سازی  زیر کار، پشت سنگ مربوطه را  چسب سنگ و یا چسب های فوق قوی می زنیم و بر روی ملات می چسبانیم و  سپس توسط پیچ و رولپلاک سنگ مورد نظر را مهار می کنیم.

علت های ریزش سنگ نمای ساختمان چیست ؟

نفوذ آب به پشت سنگ نما :
هرچه قدر که سنگ نما دارای رزین و  مواد نانو ضد آب باشد  ،بند میان سنگها نقطه ورود آب بارندگی به پشت سنگ و ملات می باشد.
 در فصل پاییز و زمستان به پشت سنگ  نفوذ کرده و موجب  انقباض و انبساط  ملات شده ، و تنش های کششی و فشاری  به ملات و اتصال سنگ  وارد می شود و این امر باعث ایجاد ترکهایی مویی در سطح  سنگ شده که  عمدتا تنش های فشاری  تحمل می شوند و تنش های کششی قابل تحمل نیستند که با افزایش عمر نمای ساختمان و پیشروی ملات در عمق ملات موجب جدا شدن سنگ از بستر ملات می شود و به سمت پایین ریزش می کند.




انواع پیچ مورد استفاده در مقاوم سازی سنگ نما عبارت اند از :

۱-پیچ فولادی : این نوع پیچ به علت عدم گالوانیزه بودن بعد از اجرا دچار زنگ زدگی می شود و در صورتی که از بتونه مخصوص  پشت پیچ استفاده نشده باشد بر روی سنگ نما شره ای از زنگ زدگی ایجاد می شود که علاوه بر عدم زیبایی  به مرور زمان مقاومت خود را از دست می دهد و توان نگه داشتن سنگ را نخواهد  داشت .
۲- پیچ گالوانیزه  : این نوع پیچها در شرایط جوی و رطوبت و تنش های کششی و فشاری مقاوم بوده و عمر طولانی تری نسبت به پیچ های فولادی و غیر گالوانیزه دارد.و رنگ این نوع پیچها نقره ای کدر می باشد .




۳-پیچ استیل : این نوع پیچها دارای قیمت و دوام و عمر  بیشتری نسبت به سایر پیچها گالوانیزه و فولادی دارد . بیشتر در مناطق گرم و مرطوب به علت عدم خوردگی و زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ مورد استفاده برای  محکم سازی سنگ نما چگونه باید باشد ؟

پیچ گالوانیزه از جمله بهترین پیچهای می باشد که شرکت ارتفاع کاران لوتوس برای رولپلاک نما استفاده می نماید .
در این نوع پیچ روی به داخل سطح  فولاد نفوذ کرده و پوشش سطحی مقاومی را ایجاد می نماید .
حتی در صورتی که خراشی بر روی پیچ ایجاد شود در معرض زنگ زدگی قرار نمی گیرد .فواید آب کاری این نوع پیچ که از جنس روی یا فلز زینک می باشد دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت ، زنگ زدگی ، شکسته و یا خورد شدن دارد .از این رو این نوع آب کاری پیچ  گالوانیزه که برای پیچ و رولپلاک نما مورد استفاده قرار می گیرد در یک محافظ قدرتمند طولانی مدت برای پیچ در مقایسه با سایر آب کاری های دیگر می باشد .
فرایند آب کاری به این صورت است که پیچ مورد نظر درون روی مایع به صورت کامل قرار می گیرد و این فلز یک لایه ضخیم از آلیاژ روی بر روی سطح فولاد و یا آهن به وجود می آورد  .
این لایه نقره ای مات رنگ بوده و مقاومت بالایی در برابر خورندگی خواهد داشت، اما در مقابل پیچهایی که گالوانیزه نشده اند در اثر عوامل محیطی نظیر رطوبت بسیار آسیب پذیر می باشد و سطح آنها به سرعت اکسید می شود و زنگ میزند.




انواع رولپلاک مورد استفاده جهت استحکام نمای ساختمان

۱ـ رولپلاک های تو کار ساده که نقش اسکوپ کرن سنگ را دارند بیشترین کاربرد را برای پیچ و رولپلاک نما را دارد .
۲-رولپلاک های فیشر که برای سنگ های با ملات کمتر و یا بدون ملات مورد استفاده قرار می گیرد .به علت قطر بزرگ این رولپلاک لازم است از مته بزرگتری استفاده کنیم  که همین امر باعث احتمال شکسته شدن سنگ می گردد لذا از این رولپلاک برای پیچ و رولپلاک نما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد .این  نوع رولپلاک در داخل ملات به صورت حجم متراکم در می آید .
۳ـرولپلاک پروانه ای  برای سنگ های که پشت آنها خالی از ملات یا رابیتس می باشد جهت پیچ و رولپلاک سنگ نما از رولپلاک پروانه ای بهره می گیرند.

آیا بعد از پیچ و رولپلاک سنگ نما نیاز به شستشوی نما داریم؟

با توجه به اینکه بعد از دریل کاری و سوراخ کاری در سنگ های نما خاکهایی که از پشت سنگ به بیرون می آید روی قاب های پنجره ، سینه کفتری ها و ستونها می نشیند و سطح نما را کدر می کند ،برای اینکه بعد مقاوم سازی ،شکل ظاهری نما حفظ شود وان زیبایی و براقیت خود را داشته باشد نیازمند نماشویی می باشد.








اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

mobile     ارتباط مستقیم